Regelgenomgång:
Influenssystemet:
Vad är influenssystemet:
Vampirernas sätt attpåverka den mänskliga världen från skuggorna.
Vad ska det ge:
Så mycket som möjligt:
- påverka världen
- ta reda på information
- använda agenter i världen
- störa och förstöra för andra karaktärer
- stoppa fiender
- skapa förankring till Gtoteborg
- maskeradstädning
- mm.
Vad kan man göra:
Handlingar eller investeringar.
Investeringar ger avkastning i:
- resurser,
- kontakter
- eller "annat".
Hur mycket man kan göra begränsas av mängden handlingar karaktären har.
OBS
Systemet har en grad av godtycklighet.
Det blir tvunget iom att:
- 5 olika SL tolkar,
- regeltolkningar av spelare,
- olika karaktärer som är mer eller mindre bra på influenser,
- spelarens vana inom systemet,
- andra saker som sker in-game som spelaren inte vet om.
Något man bör betänka är placeringen av investeringar: det är ltattare att bygga en bilfabrik in Torslanda än i Brunnsparken.
SL har alltid sista ordet.
Formuläret:
Skickas till din mail som du angivit i medlemslistan.
Fyll i dina uppgifter. Var noga med all information, den måste fyllas i varje gång för att det ska dyka upp i ditt kalkylark (inkl. eventuella mellanslag).
Handlingar:
"Snabbt och enkelt"
Ett snabb sätt att påverka den mänskliga världen tillfälligt.
Räcker oftast med en influens, men man kan använda flera om det kan rättfärdigas att de används samtidigt till samma syfte.
Exempel på handlingar finns under varje influens på hemsidan.
Pengar / resurser:
Pengar är faktiska pengar, resurser är internt till influenssystemet.
Investeringar:
Investeringar är ett mer permanent sätt att påverka världen.
De flesta föredrar att influera något som redan finns över att skapa något nytt.
Du kan skapa en ny investering eller bygga vidare på en existerande tills den är klar.
Ju mer avancerad du vill att den ska bli, ju mer influencer och högre nivåer kommer att krävas. Den tar längre tid att slutföra, men kan ge större avkastning.
Måste innehålla minst 3 olika influenser och beskriva hur de olika influenserna används.
Underhåll
Hur ofta byter en verksamhet personal/ägare/struktur?
För att bevara inflytandet bör karaktären antingen ta en aktiv roll i verksamheten, genom scener eller regelbundna handlingar, eller bygga på en nivå av de investerade influenserna byggas på per år för att avhålla förlorad kontroll.
Taktisk placering av en ghoul kan räcka för att bevara kontrollen över en investering, men det beror på strukturen på investeringen.
Tänk stämningsfullt och/eller praktiskt kring avkastning.
Kontakter
Kontakter får alltid en nivå beroende på hur stor investeringen är, vilket representerar hur inflytelserik kontakten är.
En kontakt möjliggör bättre kontroll över investeringen, möjlighet att använda kontaktens egna kunskaper, influenser och kontakter.
Det finns två typer av kontakter:
-
Influens-kontakt:
Ett resultat utav en investering i influensystemet. Egenskaperna definieras av den skapande investeringen och kan endast användas inom influenssystemet, inte i mellanscener.
För att använda en Influens-kontakt gör du en handling med en relevant influens i eller nära området utav kontaktens skapande investering.
-
NPC-kontakt:
Kan sökas upp efter grundläggande egenskaper, en mellanscen ges för att etablera en relation med kontakten. Dessa har liten eller ingen inverkan på influenssystemet, används mest i mellanscener. Används typiskt för att leta upp någon specifik typ av person att ghoula.
Annan avkastning:
-
Haven och temporära sovplatser.
-
Kontrollerade mötesplatser.
-
Plats att jaga på.
Överföring av investeringar
Överföring fungerar ofta, men inte alltid. Beror på omständigheter.
Lån av influenser:
Görs genom en handling, kostar ingen aktion.
Förblir utlånad tills dess mottagaren använder den.
Överföra influenser till utanför domänen
- Du kan överföra influenser till områden nära Göteborgs domän.
- Närmare är lättare att flytta till/från.
- Överföringen är en handling som tar en runda, räknas som en aktion.
- Om du har 4 nivåer av en influens och överför två har du två kvar.
- Om du överför tillräckligt för att dörröppna i det andra området kan du göra det, men du kan fortfarande dörröppna i Göteborg (om du har någon nivå kvar).
- Du kan låna ut influenser mellan aktörer i det området, men endast de influenser som finns i området.
Attackera influenser
- Du behöver ha tillräckligt mycket infurmation om din måltavla för att SL ska godkänna attacken.
- Du har fyra rundor på dig. Den attackerade kommer oftast ha tid att försvara sig under den tiden (såvida du inte bränner ner det på en natt med en handling)
- Den som lagt in mest influenser bäst efter fyra rundor vinner.
- Om man förlorat kan man försöka igen, men då måste man börja om från början och bör använda en annan anfallsplan för att inte omedelbart bli kontrad pga. att de redan vet hur man försvarar sig från det.
Att spela på status
Hur lajv rör sig på flera nivåer
Vad är att spela på status
- Möjligheten att visa via sitt lajvande in-game och hur det kan skifta mellan olika sammanhang.
- Hur karaktären är uppväxt, uppfostrad och på andra sätt formats i vad status är för dem.
- Involverar bådet fysiskt spel såsom hållning, ton och blickar samt socialt spel som vem man tilltalar och hur.
Att fundera på:
- Vad är makt för min karaktär? Vad är respekt? Hur viktigt är det att get och få respekt? Hur visar man det?
- Vad kan jag göra för att tydligare signalera mina medspelares status på lajvgolvet.
Vad är låg och hög statusspel?
- Generellt menar vi att karaktärernas status inom Camarillan; via klan, ålder, titlar och prestationer inom domänen.
- Låg status kan även komma genom att vara ökänd som bråkig eller oärlig.
- Det finns även andra status strukturer, såsom inom klaner.
Att fundera på:
- Vart står min karaktär i de olika skikten i domänen? Vilka han hen uppfatta och hur nöjd är hen med sin situation?
- Vad är min karaktärs källa/källor till makt?
Tekniker
Visa någons högre status:
- Att välja att inte avbryta någon när de pratar
- Att låta någons åsikt väga tyngre än de med lägre status.
- Att släppa förbi någon i en trång korridor.
- att använda titlar vid tilltal ist. för förnamn.
- Att pasuas samtal för att sem om någon som precis kom in i rummet behöver något eller om de vill dig något specific så de inte behöver vänta.
- Erbjuda någon sin stol.
Visa någons lägre status:
- Ignorera.
- Använda namn eller tilltal de ogillar.
- Att kräva att de gör saker åte dig för minimal eller utan betalning.
- Aktivt gå in och avbrita samtal för att hämta dem eller någon de talar med till något annat.
- Prata om saker som egentligen inte angår karaktären men inte är viktigt om de hör det hela eller inte, aka. nonchalera deras närvaro och anta de ändå inte kommer göra något med det.
Fördelar med låg status
Även om det är besvärligt att sakna en röst och skydd...
Låg status kan vara ett stöd i vissa situationer. En bråkig brujah är ju den perfekta att ringa för att slå ner någon. En nosferatu som man inte vill se kan nog ordna lite information eller en hord råttor.
Och ibland kan en lägre status bedömmas ett värdigt pris för att vara sann mot sina principer.
Och mellan karaktärer av låg status kan en intern lojalitet finnas som styrker likt det politiska spelet mellan hög status.
Status i olika situationer
Den oberoende gangrelen har inget att säga till om när det kommer till politiken i domänen, men kan vara den som sätter agendan för klanens planer.
Toreadoren som ingen trodde har en hjärncell över kan vara vågmästaren socialt inom klanen för vem de gillar den här veckan och vem som är skräp.
Ventrue primogenen som är ledaren för alla deras möten och sätter agendan för domänens krigsplaner kan också vara helt una makt om denne dök upp på ett Brujah rant och försökte diktera vad de skulle tycka och tänka.
Status in och off
Statusspelet ska bara finnas in-game, off-game är vi alla likvärdiga. Det är viktigt att vi undviker att sudda ut den avgränsningen.
Status är vad som driver Camarillan, att spela upp folks status ger en dimension till det sociala spelet och tonen för lajvet. Att inte följa status ger konsekvenser, men det betyder inte att det är fel.
Prata med varandra om hur spelet känns off-game. Önskar du mer uppspel från någon? Nämn det. Kändes någon dynamik konstig? Lyft det.
Vi får anpassa vårat spel efter varandra för att alla ska ha kul.
Regler:
"Vinnare följer reglerna"
Ordningsregler:
- Förbud mot alkohol och droger
- Sköt rökning snyggt, ta undan fimparn
- Lokalskötsel, hjälp till med samordningen
- Boffervapen ska kontrolleras innan spel, blankvapen tillåts generellt inte.
- IN är skilt från OFF
- Karaktärsbyte kräver ett uteblivet lajv, för att tydliggöra bytet.
Discipliner
Värden:
- Mentalvärde: Summan av en övernaturlig varelses vilja och motståndskraft.
- Mentalduell: Mätning mellan två karaktärers mentalvärde. Vid lika förlorar den agerande karaktären.
- Blood-Pontencybundet: En mätning mellan två karaktärers blood potency, endast för vissa krafter. Vid lika förlorar den agerande ofta.
Animalism:
1:
Tillkallandet av djuret är suspekt. Att använda ett ghoulat djur för att spionera kan ge lite mer information.
2:
Kräver fysisk kontakt, inte ögonkontakt!
3:
Fungerar både på Frenzy och Rötschreck. Kan användas på människor och djur...
Dominate:
Det som blokerar ögonkontakt blockerar dominate, så speglande eller adekvat mörka solglasögon är ett skydd.
Obfuscate:
Man kan inte använda andra krafter samtidigt som man använder Obfuscate, men om man döljer andra med sin Obfuscate kan de använda krafter.
Djur och barn kan ibland se folk trots att de använder Obfuscate.
Att öppna en dörr i obfuscate är så uppseendeväckande som det är att dörren öppnas, de med auspex kan använda det som en orsak till att använda det ifall de är nära och reagerar på det.
Protean:
Earth-meld fungerar inte på sand?
Strid
Alltid tummen upp, kommunicera!!!
Initiera strid
-
Stridsfas kräver fysisk kontakt för att initiera.
-
"Attack/Braws + GV"
-
När stridsfas är inledd fungerar inga mentala krafter.
-
Striden pågår tills någon inte vill eller kan slåss längre.
Brawl
En markering av råstyrka eller vänskaplig dust, ingen risk för död.
- Jämför bara grundvärde + nivåer fortitude (HP påverkar inte)
Free escape:
Matchande disciplin kan blockera en free escape:
- auspex för obfuscate
- celerity för celerity
Om en motståndare har mer grundvärde än ditt flyktvärde blockerar även det flykt.
Extra variabler:
- Vapen: generellt +1 eller +2 till GV
- Överraskning: ger en extra attack innan försvararen agerar.
- Frenzy: ger +3 GV
- Bra rustning kan ge effekten av Fortitude 1