Regelgenomgång:

Influenssystemet:

Vad är influenssystemet:

Vampirernas sätt attpåverka den mänskliga världen från skuggorna.

Vad ska det ge:

Så mycket som möjligt:

Vad kan man göra:

Handlingar eller investeringar.

Investeringar ger avkastning i:

Hur mycket man kan göra begränsas av mängden handlingar karaktären har.

OBS

Systemet har en grad av godtycklighet.

Det blir tvunget iom att:

Något man bör betänka är placeringen av investeringar: det är ltattare att bygga en bilfabrik in Torslanda än i Brunnsparken.

SL har alltid sista ordet.

Formuläret:

Skickas till din mail som du angivit i medlemslistan.

Fyll i dina uppgifter. Var noga med all information, den måste fyllas i varje gång för att det ska dyka upp i ditt kalkylark (inkl. eventuella mellanslag).

Handlingar:

"Snabbt och enkelt"

Ett snabb sätt att påverka den mänskliga världen tillfälligt.

Räcker oftast med en influens, men man kan använda flera om det kan rättfärdigas att de används samtidigt till samma syfte.

Exempel på handlingar finns under varje influens på hemsidan.

Pengar / resurser:

Pengar är faktiska pengar, resurser är internt till influenssystemet.

Investeringar:

Investeringar är ett mer permanent sätt att påverka världen.

De flesta föredrar att influera något som redan finns över att skapa något nytt.

Du kan skapa en ny investering eller bygga vidare på en existerande tills den är klar.

Ju mer avancerad du vill att den ska bli, ju mer influencer och högre nivåer kommer att krävas. Den tar längre tid att slutföra, men kan ge större avkastning.

Måste innehålla minst 3 olika influenser och beskriva hur de olika influenserna används.

Underhåll

Hur ofta byter en verksamhet personal/ägare/struktur?

För att bevara inflytandet bör karaktären antingen ta en aktiv roll i verksamheten, genom scener eller regelbundna handlingar, eller bygga på en nivå av de investerade influenserna byggas på per år för att avhålla förlorad kontroll.

Taktisk placering av en ghoul kan räcka för att bevara kontrollen över en investering, men det beror på strukturen på investeringen.

Tänk stämningsfullt och/eller praktiskt kring avkastning.

Kontakter

Kontakter får alltid en nivå beroende på hur stor investeringen är, vilket representerar hur inflytelserik kontakten är.

En kontakt möjliggör bättre kontroll över investeringen, möjlighet att använda kontaktens egna kunskaper, influenser och kontakter.

Det finns två typer av kontakter:

Annan avkastning:

Överföring av investeringar

Överföring fungerar ofta, men inte alltid. Beror på omständigheter.

Lån av influenser:

Görs genom en handling, kostar ingen aktion.

Förblir utlånad tills dess mottagaren använder den.

Överföra influenser till utanför domänen

Attackera influenser

Att spela på status

Hur lajv rör sig på flera nivåer

Vad är att spela på status

Att fundera på:

Vad är låg och hög statusspel?

Att fundera på:

Tekniker

Visa någons högre status:

Visa någons lägre status:

Fördelar med låg status

Även om det är besvärligt att sakna en röst och skydd...

Låg status kan vara ett stöd i vissa situationer. En bråkig brujah är ju den perfekta att ringa för att slå ner någon. En nosferatu som man inte vill se kan nog ordna lite information eller en hord råttor.

Och ibland kan en lägre status bedömmas ett värdigt pris för att vara sann mot sina principer.

Och mellan karaktärer av låg status kan en intern lojalitet finnas som styrker likt det politiska spelet mellan hög status.

Status i olika situationer

Den oberoende gangrelen har inget att säga till om när det kommer till politiken i domänen, men kan vara den som sätter agendan för klanens planer.

Toreadoren som ingen trodde har en hjärncell över kan vara vågmästaren socialt inom klanen för vem de gillar den här veckan och vem som är skräp.

Ventrue primogenen som är ledaren för alla deras möten och sätter agendan för domänens krigsplaner kan också vara helt una makt om denne dök upp på ett Brujah rant och försökte diktera vad de skulle tycka och tänka.

Status in och off

Statusspelet ska bara finnas in-game, off-game är vi alla likvärdiga. Det är viktigt att vi undviker att sudda ut den avgränsningen.

Status är vad som driver Camarillan, att spela upp folks status ger en dimension till det sociala spelet och tonen för lajvet. Att inte följa status ger konsekvenser, men det betyder inte att det är fel.

Prata med varandra om hur spelet känns off-game. Önskar du mer uppspel från någon? Nämn det. Kändes någon dynamik konstig? Lyft det.

Vi får anpassa vårat spel efter varandra för att alla ska ha kul.

Regler:

"Vinnare följer reglerna"

Ordningsregler:

Discipliner

Värden:

Animalism:

1:

Tillkallandet av djuret är suspekt. Att använda ett ghoulat djur för att spionera kan ge lite mer information.

2:

Kräver fysisk kontakt, inte ögonkontakt!

3:

Fungerar både på Frenzy och Rötschreck. Kan användas på människor och djur...

Dominate:

Det som blokerar ögonkontakt blockerar dominate, så speglande eller adekvat mörka solglasögon är ett skydd.

Obfuscate:

Man kan inte använda andra krafter samtidigt som man använder Obfuscate, men om man döljer andra med sin Obfuscate kan de använda krafter.

Djur och barn kan ibland se folk trots att de använder Obfuscate.

Att öppna en dörr i obfuscate är så uppseendeväckande som det är att dörren öppnas, de med auspex kan använda det som en orsak till att använda det ifall de är nära och reagerar på det.

Protean:

Earth-meld fungerar inte på sand?

Strid

Alltid tummen upp, kommunicera!!!

Initiera strid

Brawl

En markering av råstyrka eller vänskaplig dust, ingen risk för död.

Free escape:

Matchande disciplin kan blockera en free escape:

Om en motståndare har mer grundvärde än ditt flyktvärde blockerar även det flykt.

Extra variabler: